14.11.2014

A, B, C kissa kävelee...

Eiku siis tietty nyt on nää mun aakkoset vuorossa. Toi ihminen sanoo, että tosi monet kissat on kertoneet aakkosiaan jo ja nyt ois vähän niinku mun vuoro. Tässä tulee...

A niinku Aamuvirkku
Herään joka aamu kuudelta viimeistään tarkastamaan, että ihminen hengittää - tungen tassun sen suuhun tai nenään, kumpi sitte onkaan enemmän auki, ja testaan, että ilmaa kulkee molempiin suuntiin. Ihminen ei tykkää mun tassun mausta kuulemma.

B niinku Banaani
Se on sellanen keltanen pahan hajunen pötkylä mitä toi ihminen aina joskus syö. En tykkää.

C niinku C-kasetti
Ihminen ei tykkää kun yritän leikkiä sen työpöydällä olevilla C-kaseteilla. Se kuuntelee niistä jotain vaiks tota mikä tossa D-kirjaimen kohdalla on kerrottu. C-kasetit pitää kivaa rapisevaa ja kolisevaa ääntä kun niitä vähän potkii, varsinkin yöllä kannattaa potkia jos haluaa, että ihminen herää.

D niinku Dingo
Dingo on joku sellanen villikoira jossain Australiassa (onneks niitä ei oo täällä ku sitte ei uskaltais ikinä mennä ulos!) ja sitte se on kanssa joku rokkiryhmä minkä musiikkia toi ihminen välillä huudattaa poppikoneesta ja laulaa nuotinvierestä mukana. Mieluummin kuuntelisin villikoiran ulinaa ku ihmisen ulinaa.

E niinku Elämä
Tää on sellanen minkä sietäs olevan pitkä ja onnellinen meillä kaikilla.

F niinku Frank
Frank on sellanen tosi pelottava setä ku seisoo täällä olohuoneen nurkassa. Sillä on tosi kirkkaan siniset silmät ja sitä pitää potkia päähän aina kun vaan uskaltaa. Ihminen laitto siitä kuvan tähän teillekki nähtäväksi:

F niinku Frank

G niinku Glasgow
Ihminen sanoo näkevänsä usein unta, jossa se asuu mun ja jonkun toisen kissan kanssa tuolla jossain Glasgowssa. Se on jossain tosi kaukana, mut ihminen on asunu siinä ihan lähellä joskus ja kaipaa sinne takaisin. Ehkä me joskus muutetaan sinne sitte ku oon vähän kasvanu.

H niinku Hiiru
Hiirut on sellasia pieniä leluja, joiden kanssa on kiva juosta ympäri asumusta ja joita on kiva napata ilmasta kiinni kun ihminen niitä mulle paiskoo. Hiiruja on kuulemma myös tuolla ulkona, mutta en oo yhtään siel kyllä nähny vielä.

I niinku Ilta
Iltasin mä nukun aina mahdollisimman paljon, että jaksan sitten yöllä pitää ihmistä hereillä tarpeeksi.

J niinku Joulu
Tää joulu on kuulemma joku sellanen juttu, josta kaikki ihmiset (paitsi mun ihminen) tykkää ihan älyttömänä. Mun ihminen sanoo, että joulu on itsessään ihan älytön juttu, jonkun rahan ja ajan tuhlausta kuulemma vaan. On se silti ostanu meille kummallekin oman joulukalenterin (en mä kyllä yhtään tajuu mikä tollanen kalenteri on, mutta jospa se sitten selviää kun siihen viimeinkin saa koskea).

K niinku Kissa
Kissa oon siis minä, maailman mahtavin otus.

L niinku Lintu
Linnut on niitä juttuja, jotka lentää tuolla ulkona lujaa eikä odota, että saisin kiinni. Luulen, että linnut maistuu tosi hyvältä kun ne on niin nättejäkin.

M niinku Metsä
Metsä on sellanen paikka missä saan juoksennella valjaisiin ripustettuna yleensä aika rauhassa. Tykkään kovasti vaikka sinne lähtemisestä teen aina melkoisen hankalaa ihan tahallaan.

N niinku Nenä
Ihmisen päässä on nenä, jota on kiva purra. Ihminen ei tykkää kun puren sitä nenästä, mutta mun mielestä se on tosi hauskaa. Mun nenä on vaan söpö ja pinkki.

O niinku Orava
Sellanen tuuhee häntä niillä on ja ne asuu tossa yhessä puussa ihan ton ikkunajutun takana. Niitäkään ei saa koskaan kiinni. Mälsää.

P niinku Purppurajuoru
Ihmisellä oli tollanen tossa yhellä pöydällä, mutta ei oo enää ku melkein tyhjä purkki vaan kun mä pureskelin melkein kaikki oksat siitä poikki. Nyt se yrittää niihin irtonaisiin oksiin saada jotain juuria aikaseks liottamalla niitä vedessä keittiössä. Tuliskohan mullekkin sellaset juuret jos istuisin vesikipossa tarpeeks kauan?

Q niinku Quorn
Tää on jotain ihan hirveetä! Kävin varastamassa ihmisen lautaselta palasen tätä ku luulin, että on kanaa, mutta ei - se on jotain kanan korviketta missä ei oo yhtään mitään eläimellistä mukana! Suurta huijausta koko juttu.

R niinku Rotta Ratatouille 
Tää on mun yks lempparilelu. Se on kauheen iso rotta, jonka häntä tuntuu hampaissa vähän samalta ku ihmisen nenä. Mun pitää joskus esitellä se oikein kunnolla teille...

S niinku Sydän
Mun ihan superhyperherkkuruokaa on sydän, tarkemmin sanottuna possun sydän. Tätä kun ihminen mulle tarjoilee, on kiitollisuutta osoitettava sadoin puskuin ja lipaisuin. NAM!

T niinku Tonnikala
Yäääk, tätä en syö vaikka se söis mut ensin. En siis todellakaan koske. Yääääk! 
(Ihmisen sivuhuomautus: pakastekuivattu tonnikalaherkku kyllä kelpaa, mutta märkäruokana ei missään muodossa - jos märkäruuassa on tonnikalaa, voi Pena ensin vähän maistaa, mutta sitten puklaa kaiken pihalle eli en enää yritä syöttää mitään missä on tonnikalaa paitti noita pakastekuivattuja herkkupaloja.)

U niinku Uuvelo
Ihminen välillä sanoo mua Uuveloksi kun teen jotain ihan hölmöä. Taitaa olla joku kehu. 

V niinku Valjaat
Aina ku ihminen ottaa valjaat käteensä, teen kaikkeni, että se joutuu jumppaamaan saadakseen ne mun päälle. Sitte ku valjaat on laitettu, tykkään niissä olla varsinkin jos mennään heti ulos eikä jäädä enää miettimään mitään 'tarviikohan siellä pipon vai ei' -juttuja.

W niinku WAU
Ihminen huudahtelee tolleen aina välillä kun leikitään ja mä teen jotain ovelia kuperkeikkoja tai voltteja. Vissiin jotain hienoa kuvastaa tollanen WAU.

X niinku X-hyppy
Näitä mä harrastan kun ihminen makoilee sängyllään - hyökkään tyynyn takaa ja hyppään ihmisen naamalle ihan äksänä. Ihmistä naurattaa kun teen näin - pelottavaa sen kyllä pitäs olla, eli vielä pitää hioa taktiikkaa ilmeisesti.

Y niinku Yö
Yö on kissan parasta leikki- ja saalistusaikaa. Yöllä kissa, eli minä, on virkeimmillään ja saaliit, eli ihmisen sormet ja varpaat ja nenä, on kaikkien rennoimmillaan. 
Yö on myös jotain sellasta meteliä mitä toi ihminen huudattaa poppikoneestaan ja ulisee taas nuotin vierestä siinä mukana.

Z niinku ZooPlus
Tuolta pitäs tänään paketin tulla kotiin. En kyllä yhtään tiiä mitä siellä on, mutta ymmärsin, että ihminen on mulle tilannut jotain kivaa. Kohta mä hukun kaikkeen siihen kivaan mitä toi mulle aina tilailee.

Å niinku Åbo
Tää on ruotsiksi se paikka mistä ihminen on peräsin ja mihin ihminen haluais takaisin mahdollisimman pian. Ellei sitte lähdetä jonnekki ulkomaille.

Ä niinku Ällö
Ihminen aina välillä huutaa jotain ällöö kun se leikkaa mulle kieltä tai sydäntä palasiks. Varmaan tarkottaa jotain tosi herkullista koska mä ainakin tykkään kaikesta mitä ihminen kutsuu ällöksi.

Ö niinku Öisin ei kuulu nukkua
Niin, mä oon siis kissa ja kissat tykkää yöllä touhuta. Ihminen väittää, että öisin kuuluu nukkua, mutta mä olen sitä mieltä, että öisin ei kuulu nukkua. Kuka on oikeessa, häh?

Tällaset ne mun aakkoset siis nyt on, aika pitkä tarina, mutta toivottavasti jaksoit lukea kaiken. 
Pitäkää hauskaa, toivottelee Pena.

20 kommenttia:

  1. Huippuaakkoset sulla Pena! Ai sä oot Åbosta. Mutta jos te lähdette ulkomaille, pitää sun ruveta opettelemaan eri kieliä vai? Hurja tuo Frank. Ja linnut on hyviä ja on se tonnikalakin oikeassa muodossa. Joulukalenteri - WAU! Kivan kuuloinen tuo Rotta-lelu; se sun pitää kyllä esitellä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pena: Kiitoksia. Ihminen on alkujaan tosiaan sieltä Åbosta, mutta mä oon stadin heppu. Vähän mä osaan jo ainakin enkkua ja epsanjaa - toi ihminen juttelee mulle vähän sekalaisesti eri kielillä riippuen vähän siitä missä asennossa kuu sattuu taivaalla olemaan... Frank on kaamea, ihan kauheen pelottava! Ok, linnut on siis hyviä, eli pitää yrittää pyydystää sellanen joskus, mutta vaikeeta se on kun toi ihminen on aina siinä narun toisessa päässä jarruna. Ihme niuho se on.
      Rotan ja varmaan sen joulukalenterinki esittelen tässä jonain päivänä pian. :)

      Poista
  2. Ihanat aakkoset! Kiva, etten ole ainut, joka on näiden kanssa "myöhässä". :D Oon alottanu jo rustaamaan, mutta on pahasti kesken... Jännä, ettei tonnikala kelpaa! Ja mieki säikähin tota Frankia ku oli etusivulla. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt vaan ootellaan teidän aakkosia nähtäville! Ei mitään paineita... :D
      Joo, toi tonnikala homma on ihan outo, vaikka ois kuin kauhee nälkä niin ei vaan maistu. Muuta fisuu en oo vielä kokeillu ni en tiiä onko joku yleinen kalakammo vai vaan toi tonnikala.
      Frank on vähän pelottava jos tolleen yllättäin tulee vastaan. :)

      Poista
  3. Hyvät aakkoset Pena! Oikein hyvät.

    VastaaPoista
  4. Hienot aakkoset! Pena on selkeesti yökukkuja. :D Jaksamista vaan emännälle. Hereille tökkivä kissa ei ole kiva aamuyöllä. Ootko koittanut, saisiko Penan nukkumaan yöllä paremmin, jos sitä leikittäisi ensin suht paljon ja antaisi iltaruoan tuntia tai paria ennen kun haluat itse rauhoittua yöpuulle? Sit nukkumisaikaan ei mitään reagointia kissan temppuiluun, ettei se ymmärrä huomiointia palkinnoksi. Muuan kissajäbä rapakon takana on kovasti sitä mieltä, että tällaisen systeemin pitäisi toimia viimeistään viikon kuluessa. Mene ja tiedä, mut tuskin kokeilu ainakaan enempää saisi Pentsua valvomaan pimeän aikaan. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiits.
      Meillä on alusta asti menty noilla Jackson Galaxyn (oletan, että häntä tarkoitit) ohjeilla, mutta ei ne Penaan kyllä ihan täysin tehoa, toisinaan se ei vaan suostu leikkimään illalla ollenkaan, mutta yleensä leikitään niin, että kissa läähättää monta hetkeä leikin jälkeen jossain nurkassa ennen kuin aloittaa taas hervottoman poukkoilunsa ympäriinsä. Ei pysty ymmärtämään, että mistä tollanen määrä energiaa noin pieneen otukseen löytyy. Välillä on kyllä ihan mahdotonta olla reagoimatta temppuiluun, varsinkin silloin kun herää siihen, että kissa roikkuu kaikilla tassuilla isovarpaassa kiinni ja murisee sille niinku ois joku kiukkunen koira. :D

      Poista
    2. Jospa se on abymaista adhd-virtaa. :D

      Poista
  5. To-del-la-kin kuulostat ihan kissalta vaikka oot vielä nuuuuiiiin pieni!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pena: No kyllä mä oon ihan täysiverinen kissa vaikka välillä kuulemma murisen kuin kiukkuinen koira.

      Poista
  6. Mahtavat aakkoset. Tosi kiva oli lukea. Vaikka sitä me ei tajuttu, ettet muka syö tonnikalaa. Me ei muuta syötäiskään :) Ja hei, meidänkin mamma on Åbosta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pena: Kiits. No siis se tonnikala on vaan niiiiiiiiiiiin YÄÄÄÄÄK! Ei maistu, ei. Teillä on varmaan jotain erilaista tonnikalaa ku mitä toi ihminen yrittää mulle syöttää jos se muka maistuu hyvälle. Nyt toi ihminen miettii, että voiskohan teidän mamma olla joku tuttu... Luulee tuntevansa kaikki, jotka on samasta kylästä peräsin... Ihme tyyppi.

      Poista
  7. Olipas sulla monipuoliset aakkoset, hyvä Pena .-)! Tää täti jämähti tuohon kirjalliseen alkukuvaan, jossa tunget käpälät emännän suuhun tai nenään, tää hihittää täällä ihan kyyneleet silmissä. Ehkä ei aina emäntä oo ihan mielissään? Joka tapauksessa oot herätyskellojen aatelia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pena: Kiitos, kyllä mä niitä mietinki pitkään ja hartaasti... Hyvä, että jollain on hauskaa ku toi mun ihminen ei kyl yhtään hihitä kun sillä on mun tassu nenässä tai suussa... Kiva kuulla, että joku niinku muukin tykkää tollasesta herättämisestä.

      Poista
  8. Hyvä Pena, sun aakkoset rocks ! Sä oot tollainen minikissa, mutta attituudissa on kaikki kohillaan ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pena: Kiitos. Mä oon päättäny heti alusta asti näyttää, etten oo mikään sylikisunen vaan täysverinen kolli, joka hallitsee tätä huushollia rautasella tassullaan! :)

      Poista
  9. Hei, meillähän oli tosi paljon samoja sanoja! Tai siis tulee olemaan, en ole julkaissut vielä kaikkia osia :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pena: Kivaa, että joku ajattelee samoja asioita! :)

      Poista

Tähän saapi kertoa mitä on mieltä meidän höpinöistä! :)