16.1.2015

Puklu

Ihminen sanoo, että mun pitäs syödä hitaammin ja pureskella ruoka kunnolla. Varsinkin raksujen kanssa kuulemma pitäis olla tarkkana, että ihminen ei joutuis näitä siivoamaan:
Kiipeilypuun pesä meni pesuun raksujen kera.

Ihmisen mielestä noitten siivoaminen on kuulemma todella ällöttävää ja kun se näkee noita tollasia, se on heti ihan varma, että mulla on joku kamala tauti, mutta rauhoittuu kun näkee, että leikin ja syön ihan normaalisti. Ja tää on sitäpaitsi vasta eka tälle vuodelle, joten en mä nyt ihan jatkuvasti tollasia puklauttele... Mitäs jätti mut yksin kotiin vaiks kuin moneks tunniks eilen ku meni ostaa jotain saappaita! Mites teillä, onko tapana pureskella raksut niin, ettei tuu kokonaisina ylös jos sattuu vähän puklu yllättämään?

Hauskaa päivää kaikille toivottaa Pena!

18 kommenttia:

  1. Toi on kyllä harmillinen juttu toi ahmiminen sitä on tosi monella. :( Meillä ei onneksi (sehän tästä vielä puuttus :D) mutta kannattaa antaa Penalle pieniä annoksia monesti päivässä vaikki niitä raksuja niin ei pääse ahmatti bulimikkoilemaan :---) Tai sitten antaa raksut jossain aktivointilelussa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pena ei yleensä ahmi, joskus se on vaan niin villinä, ettei oikein ehdi edes pysähtyä tohon kipolle vaikka nälkä olis. Silloin se syö pari suullista raksuja ja jättää loput kippoon nahistumaan - toisinaan tää johtaa pukluihin, läheskään aina ei. Muutaman kerran laittanu raksuja aktivointipalloon, mutta siitäki Pena onnistuu saamaan itelleen ahmimiskasan jos sillä tuulella on, hän ei mitenkään sievästi pyöräytä palloa, että tulis yks tai kaks raksua kerralla vaan palloa lennätetään ku jotain rakettia päin seiniä kunnes kaikki raksut on lattialla ja sitte vasta nautitaan. :D
      Raakaruokaan pitäs siirtyä ni pääsis raksuista eroon kokonaan, mutta vielä ei mulla energia ja tiedot riitä eikä täällä perähiivattilassa oo kyllä kaikkee tarpeellista ees saatavilla ni saa nyt toistaseks olla puolittain teollinen ruoka käytössä vielä.

      Poista
  2. Me kyllä puklaillaan molemmat ihmisten iloksi mihin sattuu. Kesällä lähes joka päivä (heinä on niin hyvää!). Ja Pepsi kovalla pakkasella oksentaa ulkona käydessään lähes aina. Tänä vuonna ei olla taidettu vielä kuin kerran molemmat puklata. Isäntää rupeaa oksuttamaan itseäänkin kun näkee meidän puklut :D Niinpä emäntä saa siivota kaiken vaikka sitten kuivuneena (mitäs on poissa meidän luota että ehtii kuivua).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pena: Hihi, toi mun ihminenki yökkäilee ku pukluja siivoilee, ekalla kerralla meinas ihan oikeesti puklata siihen mun puklun päälle, mutta hyvin mä oon kouluttanu - ihminen enää ihan vähän yökkää jos puklua on paljon ja se on märkää löytövaiheessa. :D
      Oi mä oikein odotan kesää, että pääsen nää heinäjutut ja muut kesän ihmeet testaamaan kunnolla - viime kesänä olin vielä niin pieni, että olin vaan systereitten kanssa äipän kainalossa enimmäkseen. Vaiks on ihminen mulle tänne kasvattanu jotain kissanheinää, mutta mun pitäs kuulemma syödä sitä vihreetä eikä sitä mistä sitä vihreetä tulee, jotta tietäisin miltä heinä maistuu...

      Poista
  3. Meidän perheessä puklujen siivoaminen on ihan jokapäiväistä leipää. Ei ne mitään kivoja ole. Mutta syyllinen pukluihin meillä onkin vauva, ei kissa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Musta ei kyllä olis ihan jokapäiväiseen puklujen siivoamiseen... Suuresti arvostan niitä ihmisiä, jotka nuo hommat tässä maailmassa hoitaa. :)

      Poista
  4. Voi lapsi. Harmaa ja Ilona haluaa kertoa, että pureskele toki, ei voi olla NIIN kiire!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pena: Voi jäädä jotain tärkeetä näkemättä ikkunasta jos vallan pysähtyy pureskelemaan!

      Poista
  5. Olga: mulla on kans joskus niin kiire et raksut puklututtaa, vaikka oon jo aikuinen. Joskus vaan villityttää, ei voi mitään.
    Sofi: mä puklaan ruohokarvaoksuja kun se tuore ruoho on niiiin hyvää! Mami kasvattaa meille kauraa kukkapurkissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pena: Sitä mä oon tolle ihmiselle yrittäny sanoo, että ei voi mitään jos villiys iskee just ku pitäs syödä... Mun pitää varmaan kokeilla sen vihreen syömistä mitä toi ihminen mulle kasvattaa jos vaikka saisin puklut muuttuu vihreeksi..

      Poista
  6. Joskus pitää päästää puklut, niin se vaan on.

    T. Nisuri Suuri Ensimmäinen ; salapukluilija

    VastaaPoista
  7. Hyvin on raksut säilyneet muodossaan Penan mahassa ennen ylösnousemusta. :D Meillä Oiva saa raksuja vaan jahtileikissä, eli yksi kerrallaan ehkä max. 15 kpl päivässä, jos sitäkään. Ne se kyllä pureskelee, kun rouskutus vaan kuuluu, kun herra saa lattialla liitävän raksun hampaisiinsa. Kerran pulautti kermaviliä ja yritti syödä sen takaksin mahaansa heti perään, mutta minä estin siivoamalla oksut pois. Kauhee tylsimys olin - meni hyvät märehdityt kermaviilit hukkaan! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Veikkaan, että ne ei montaa minuuttia ehtiny Penan sisuksia katella noi raksut... Onneks toi ei sentään ihan jokapäivästä eikä viikkostakaan oo... Meillä on nyt toistaseks vielä noi viljattomat raksut osana ruokavaliota vaikka vähän turhalta vaikuttaa kun ei toi niitä niin hirveesti ees syö, aika usein kippaan roskiin sellasia nahistuneita raksuja tosta ku ei ihan viitti purkkiin takaskaan puskee odottamaan seuraavaa raksuannosaikaa. :)
      Yääääk! Mä en tajuu noita elukoita mikä vimma niillä on syödä se oma puklu uudestaan - ei tulis tällä ihmisellä moinen mieleenkään. :D

      Poista
  8. Puklut kiipeilypuussa on "ihania"... Onneksi meillä suurin osa (karvapallo)pukluista tulee lattialle tai matolle, helpompi saada puhtaaksi. :D Kerran heräsin siihen kun Haiku meinasi oksentaa viereiselle sohvalle, mutta ehdin parahiksi hätyyttämään sen lattialle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneks toi puklu oli osunut vaan tohon irrotettavaan pesään minkä voi pesasta koneessa - loput oli siististi kiipeilypuun vieressä lattialla... Tähän asti jokainen puklu on ollu eteisessä yhdessä ja samassa kohtaa, mutta nyt näköjään pukluilu reviiri laajenee. :D

      Poista
  9. Näyttää niin tutulle! Tai siis näytti, sillä Devilläkin oli pentuna tapana hotkia ja lähteä sitten riehumaan. Oksuthan siitä seuras. Meillä kuitenkin autto herkälle vatsalle tarkoitettuun ruokaan vaihtaminen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pena ei onneks hotki aina, vaan joskus harvoin vaan. En tiiä mikä kiire sillä toisinaan on, että ei ehdi syömään rauhassa. Kai se on jotain nuoruuden huumaa tai jotain. :D

      Poista

Tähän saapi kertoa mitä on mieltä meidän höpinöistä! :)